Wednesday, October 1, 2008

Huraikan sumbangan aktiviti perlombongan petroleum dan gas asli kepada pembangunan sosial dan ekonomi Malaysia.

  1. Sumber pendapatan negara - eksport petroleum mentah pada tahun 2000 menyumbang kira-kira RM14.2 bilion, gas asli (RM11.3 bilion) - membiayai projek-projek pembangunan negara seperti pembinaan Menara Berkembar KLCC, lapangan terbang Kerteh dan lain-lain.
  2. Menyediakan peluang pekerjaan - seperti ahli geologi petroleum, jurutera, ahli oceaneografi, juruteknik, pegawai tadbir dan buruh. - mengurangkan kadar pengangguran penduduk dan meningkatkan pendapatan / taraf hidup penduduk. Contoh: tahun 2000 - peluang pekerjaan sebanyak 39 900 diwujudkan dalam sektor perlombongan petroleum.
  3. Menggalakkan pemindahan teknologi dan kepakaran melalui pelbagai projek usahasama, perkongsian pintar, dan latihan lanjutan. Teknologi tinggi mungkin diimport atau diperolehi melalui usahasama dengan syarikat asing. Usaha penyelidikan dan pembangunan (R & D) sentiasa dijalankan oleh PETRONAS dalam konteks teknik baru mengesan dan mengeluarkan sumber serta teknik baru menghasilkan pelbagai produk berkualiti. Misalnya teknologi seismik dan satelit digunakan dalam mengesan lokasi medan petroleum.
  4. Memajukan kilang industri yang berkaitan terutamanya industri berasaskan sumber petroleum dan gas asli seperti kilang menapis petroleum di Lutong di Miri dan Kerteh di Terengganu, dan kilang mencairkan gas asli di Bintulu. Kilang industri lain turut berkembang seperti industri membuat baja urea dan petrokimia.
  5. Mewujudkan rangkaian sistem pengangkutan seperti jalan raya, jalan kereta api, kemudahan pelabuhan, lapangan terbang dan lain-lain. Kewujudan kemudahan pengangkutan ini bertujuan untuk mempercepatkan penghantaran petroleum dan gas asli ke kilang memproses dan kawasan pasaran serta mengangkut tenaga pekerja dan membawa masuk pelabur asing. Misalnya, rangkaian pengangkutan yang padat di sepanjang pinggir pantai Miri, Sarawak dan Kerteh, Terengganu.

3 comments:

Unknown said...

terima kasih, ianya banyak membantu saya

Mallinie_10 said...

Thank u... It helps me a lot👍

Unknown said...

soalan geografi ting.5(2021)sma dengan jawapan ini sungguh tidak disngka🥲🤣