Thursday, October 2, 2008

Bagaimanakah sektor pelancongan mampu menjadi pemangkin kepada pembangunan sektro-sektor ekonomi lain di Malaysia?

Rangka jawapan....

  1. Menjana perkembangan sektor perhotelan dan penginapan melalui peningkatan jumlah pelancong dalam dan luar negara.
  2. Menjana perkembangan sektor Industri Kecil dan Sederhana (IKS) terutamanya penjualan hasil kraf tangan seperti industri membuat batik, tembikar, anyaman dan lain-lain di kawasan pelancongan.
  3. Menjana perkembangan sektor pengangkutan sama ada pengangkutan udara, pengangkutan darat ataupun pengangkutan air - penting untuk meningkatkan darjah mobiliti pelancong. Misalnya, perkhidmatan pengangkutan udara ke kawasan pedalaman Sarawak seperti Taman Negara Mulu dan kawasan Bario, pengangkutan air seperti perkhidmatan feri ke kawasan peranginan kepulauan (Pulau Langkawi, Pulau Tioman dll), pengangkutan darat - perkhidmatan bas persiaran ke Tanah Tinggi Genting, Tanah Tinggi Cameron dll.
  4. Konsep agro-pelancongan seperti kolam ternakan ikan dan homestay menjadi daya penarik pelancongan pertanian. Secara tidak langsung, kegiatan pertanian dan penternakan akan giat dijalankan bagi menarik jumlah pelancong terutamanya ke kawasan luar bandar.
  5. Sektor pelancongan juga membantu memajukan bidang perubatan dan sukan melalui kegiatan pelancongan kesihatan dan pelancongan sukan. Contoh pelancongan sukan - Sukan Formula One, Sukan Sea, Le Tour De Langkawi dll.
  6. Memperkembangkan sektor perniagaan misalnya melalui Pesta Jualan pada setiap bulan Mac, Mei/Jun, Ogos/September dan Disember - menggalakkan pelancong dari negara jiran seperti Indonesia, Brunei dan Singapura datang membeli-belah di Malaysia.

(Sumber: Diubahsuai daripada Kemahiran Geografi, Arah Pendidikan)

No comments: